Hon är ingen ungdom, iallafall inte inom fartygsvärlen. Finsktillverkade ”Ale” är 45 år, har fyra maskiner på 4750 hästkrafter och besitter en imponerande tyngd av 1540 ton – cirka. Vilken kan behövas när man ska bryta is på Vänern i kallaste februari.
– Än så länge är det inte is på hela Vänern men efter ett ganska kargt väderomslag kom isbildningen igång fortare än den vanligtvis brukar och på vissa ställen är det svårt för fartygen att ta sig fram, säger kapten Söder när vi får tag på honom i telefon på väg in mot Vänersborgs hamn.
Fler isbrytare kan kallas in
För tillfället är det bara ”Ale” som kör i Vänern men skulle det köra ihop sig vädermässigt kan fler isbrytare kallas in.
Under vintersäsongen är det elva män i besättningen på fartyget men befälhavaren och några till jobbar med båten hela året om.
– När vi inte kör isbrytning så är det utbildning och underhåll – en såpass gammal båt kräver lite underhåll.