Avstängd av teleoperatören

Uppdaterad
Publicerad

Gunnel Karlsson i Kil är ytterligare en som har tecknat ett abonnemang med telefonoperatören Telephon Sverige AB. Men när hon ville bestrida fakturan, stängde de för fyra veckor sedan av hennes telefonen helt.

Det var i september som 80-åriga Gunnel Karlsson blev uppringd av Telephons försäljare. Hon liksom många andra insåg inte att hon i och med samtalet ingick i ett bindande treårigt avtal med operatören. När fakturan kom, bad hon grannen Tina Eriksson om hjälp att säga upp avtalet.

Eftersom Gunnel Karlsson äger en skogsfastighet ansåg Telephon att hon tecknat abonnemanget som företagare och därmed inte har ångerrätt.

När företaget Telephon Sverige AB fick höra att Gunnel  ville bestrida fakturan, stängde de av tjänsten, berättar grannen Tina Eriksson. Och detta trots att det var två dagar kvar tills fakturan skulle vara betald. Nu har Gunnel varit helt utan telefon i hemmet i fyra veckor.

– Jag ser det som att det är en säkerhet som försvinner för Gunnel. Hon har inga möjligheter att kontakta någon om det skulle hända något, säger Tina Eriksson.

Operatören Telephon har tidigare avböjt att ställa upp på intervju, samt meddelat att de inte vill besvara SVTs frågor. I ett mail skriver marknadschefen Jonas Andersson att all kontakt mellan SVT och Telephon ska ske skriftligt via honom och att SVT inte får prata med företagets övriga anställda. Men när SVT följer företagets önskemål om mailkontakt får vi inget svar, och inte heller när vi ringer får vi tag på någon representant för företaget. 

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.