Första steget är att få båten flytande. Sen ska överbyggnaden plockas av och när isen smält ska skrovet flyttas ut till yttre hamn.
– Det ska bli bra att få bort henne härifrån. Väldigt skönt ska det bli, säger Björn Johansson som är hamnkapten på kommunens teknik och fastighetsförvaltning.
Kostar 1,2 miljoner
Bärgningsarbetet har lagts ut på entreprenad och summan för jobbet beräknas landa på 1,2 miljoner.
– Det är där vi börjar någonstans kan man säga, sen kan det bero på om det finns försvårande omständigheter, säger Björn Johansson.
En kran med lyftkraft på 100 ton håller på att installeras vid kajen. Planen är sedan att pumpa ut vatten samtidigt som man lyfter och drar båten tills den står upprätt och flyter av sig själv.
Stora risker
Dykare är på plats för att fästa vajrar i skorvet, men isen och strömmarna i vattnet innebär säkerhetsrisker. Att båten varit en restaurang och inte direkt sjöduglig underlättar inte heller.
– Vi ville egentligen komma ned en våning till, men det är så mycket bråte inuti. All restaurangutrustning ligger huller om buller där inne. Det är för stora risker helt enkelt.
I klippet ovan kan du höra mer om vad som försvårar bärgningen.