Bedragen kvinna får ingen ersättning – ARN ger banken rätt

Uppdaterad
Publicerad

En värmländsk kvinna i 80-års åldern anmälde till Allmänna reklamationsnämnden ARN att hon blivit avlurad 427 000 kronor av en telefonbedragare. Kvinna ville ha pengarna tillbaka från sin bank, men ARN ger nu banken rätt eftersom hon lämnade ut bankdosans svarskoder.

2018 drabbades ett stort antal människor i landet framför allt äldre av så kallade vishingbedrägerier. Bedragarna ringde upp och sade sig företräda banker eller kända företag och genom slipade metoder förmådde de människor att knappa in sitt Bank-ID och intet ont anande släppte de så in bedragarna på sina internetbankkonton.

I det här fallet beskriver kvinnan i sin anmälan hur en vältalig man som kallade sig Erik ringde från Telia. Kvinnan hade sökt kontakt med Telia och anade därför inte oråd när mannen upprepade gånger förmådde henne att trycka in sin kod på bankdosan och sedan uppge svarskoden i telefon.

Kvinnan var noga med att inte uppge sin inloggningskod till bankdosan och anade inte att svarskoden gav ”Erik” inträde till hennes internetbank. ”Erik” kom över 427 000 kronor.

Banken beklagar bedrägeriet, men anser att hon agerat klandervärt och inte följt de säkerhetsvillkor som gäller för en bankdosa. Hon lämnade ut siffferkoder upprepade gånger under tre dygn kan därför inte anses ha befunnit sig i en pressad situation.

Att hon var ovan vid att hantera en bankdosa ses inte som någon ursäkt vare sig av banken eller ARN som avslår hennes återkrav på de 427 000 kronorna.

Kvinnan har avböjt en intervju i SVT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.