Familjen Zykov har felanmält mössen till bostadsbolaget två gånger utan respons. I klippet syns musen springa runt i källaren. Foto: Privat/SVT

Bostadsbolag ignorerade möss i källaren

Uppdaterad
Publicerad

För nio månader sedan kom de till Sverige. I början av februari flyttade familjen Zykov i en smutsig och kall lägenhet med möss i tvättstugan, en lägenhet som Migrationsverket hyr av Säfflebostäder.

– Jag har gjort två felanmälningar, men det hände ingenting, säger Konstantin Zykov.

I början av februari flyttade Konstantin Zykov in i en av det kommunala bostadsbolagets lägenheter på Vintergatan i Säffle tillsammans med sin fru och sin två månader gamla son.

När han gick ner i den gemensamma källaren för att tvätta upptäckte han flera möss som sprang in och ut ur tvättstugan. Han tog upp mobilen och filmade. Dessutom mätte han upp 16 grader i lägenheten när familjen flyttade in, och den var väldigt smutsig.

– Jag är blev orolig för min son, att han ska få en infektion från mössen eller från de smutsiga omgivningarna, säger Konstantin Zykov.

Skyller på Migrationsverket

Han felanmäler omedelbart, först genom att skicka bilder på den smutsiga lägenheten och sedan filmen på mössen i källaren, till både Migrationsverket, som hyr lägenheten och upplåter den till asylsökande, och till Säfflebostäder som äger huset. Men ingenting händer.

När SVT kontaktar det kommunala bostadsbolaget Säfflebostäders vd fyra dagar senare säger han att de har sett felanmälningarna från Konstantin Zykov, men menar att de inte har fått någon uppmaning från Migrationsverket att åtgärda skadedjursproblemet.

– Vi anmälde det här till Migrationsverket och väntade på deras svar, vad vi ska göra. Sedan fick vi svaret att vi inte behöver göra något speciellt i det här ärendet, säger Gustaf Andersson, vd för Säfflebostäder.

Men ligger det inte i ert intresse ändå att få bort de här skadedjuren från era bostäder?

– Jo, självklart gör det det.

Kände till problemen i källaren

Men när SVT Nyheter Värmland kontaktar Migrationsverket visar det sig att de visst har skickat felanmälan om mössen vidare till Säfflebostäder för åtgärd. De ber också om ursäkt för att de har missat att återkoppla till Konstantin Zykov. Det är först när SVT ringer upp den kommunala hyresvärden Säfflebostäder som de anlitar en entreprenör för skadedjursanering i källaren.

Vad tycker du då om att ingen här reagerade förrän du tog tag i det?

– Ja, det är väl ett misstag som man kan göra, säger Gustaf Andersson, vd för Säfflebostäder.

”De tror att vi inte är normala människor”

Konstantin Zykov och hans familj har bara bott i lägenheten i en vecka, men som grannar har de asylsökande som har bott betydligt längre i fastigheten. Konstantin tror inte att mössen kom de senaste dagarna, med tanke på husets skick med källarfönster som inte går att stänga, och golvbrunnar utan galler. Han är förvånad över att Säfflebostäder inte har gjort någonting åt problemet tidigare.

– Det verkar som att de tycker att vi inte är normala människor. Det är inte bra, säger han.

Säfflebostäders vd Gustaf Andersson säger till SVT att han ska se över rutinerna för hur de hanterar felanmälningar i framtiden.

– Jag ska ha en dialog med organisationen och förtydliga hur viktigt det är att bekämpa skadedjur, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.