Skidanläggningen Branäs ökade sin försäljning av liftkort med 23 procent den gångna säsongen jämfört med året innan. Det visar SLAO:s branschrapport för säsongen 2017/2018.
I pengar innebär det 16,4 miljoner mer i kassan än förra säsongen, så Mikael Elford har all anledning att vara nöjd. Han tror att ökningen har flera orsaker:
– Ett hårt och målmedvetet arbete, vädret och så våra framgångar alpint i OS, säger han.
Det är inte bara huvudanläggningen Branäs som gått bra, Branäsgruppens övriga fem anläggningar visar även de en uppgång. Totalt har Sveriges skidanläggningar en uppgång på 16 procent i liftkortsförsäljningen under 2017/2018 jämfört med säsongen innan.
– Det är otroligt viktigt för det gör att vi får råd att satsa framåt, säger han.
Och satsar det gör man. Just håller man på att bygga tre nya lägenhetshus med totalt 500 bäddar till en kostnad av 250 miljoner kronor. De tre nya husen ska vara klara till nästa säsong men byggandet slutar inte där:
– Vi har en treårsplan med 2500 bäddar och år 2025 ska vi ha totalt 15000 bäddar, säger Mikael Elford.