Enligt Sveriges åkeriföretag behöver man anställa cirka 7 000 chaufförer varje år de närmaste åren. Under tiden utbildas bara 3 500.
På tio år behövs 50 000 chaufförer, enligt branschen. Det motsvarar cirka 1 400 i Värmland.
– Situationen öppnar samtidigt för utländska konkurrenter att komma in på marknaden. Det vi inte tar är det alltid någon annan som kör, säger Rickard Sjölund på Wiréns åkeri.
– Vi försöker på alla sätt att hjälpa till så utbildningar kommer igång, men det är stor konkurrens om arbetskraften. Speciellt i en högkonjunktur som nu, säger Per Broholm, regionchef vid Sveriges åkeriföretag Värmland/Skaraborg.
Sjukskrivningarna ökar
Situationen innebär att de chaufförer som finns får slita hårt och enligt fackförbundet Transport ökar sjukskrivningarna bland chaufförer.
– Många upplever att de kör max vad de får göra, det leder till mycket övertid och många är slutkörda. Det här leder i förlängningen till sjukskrivningar, säger Örjan Jakobsson, ombudsman vid Transport i Värmland.
”Risken finns att de tröttnar”
Arbetsgivarna håller med om Transports bild av situationen.
– Det fattas ju hela tiden chaufförer och det är ju inte bra. Risken är att också de som är i branschen tröttnar, säger Per Broholm vid Sveriges åkeriföretag.
Rickard Sjölund på Wiréns åkeri i Kristinehamn säger att de försöker lösa situationen med de chaufförer de har.
– Men det kanske innebär att vi pressar dem lite hårt med övertid som följd, säger han.