Foto: Jessica Gow/TT

Fika och skönhetsvård räddar stadskärnorna

Uppdaterad
Publicerad

Då allt fler handlar både kläder och mat på nätet får stadskärnorna lita till andra komponenter för att locka folk. Det framgår av rapporten Cityklimatet som årligen granskar utvecklingen för kommersen i stadskärnorna.

Karlstad och Arvika är två av 63 svenska stadskärnor som undersökts i rapporten Cityklimatet. I Karlstad ser man en svag utveckling av detaljhandeln men den positiva utvecklingen av kommersen i centrum beror framförallt på att omsättningen för café och restaurangverksamheten ökar liksom omsättningen för företag inom skönhetsbranschen, som tillexempel nagelsalonger.

I Arvika backar handeln både när det gäller dagligvaror och sällanköpsvaror,  däremot ser man även här en positiv utveckling för café och restaurangverksamheten.

Cityklimatet är en årlig undersökning som har gjorts Fastighetsägarna och WSP sedan 2009.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.