– Den kartläggning som vi har gjort visar att med mer frekvens mot Arlanda kan man nå betydligt fler destinationer i Europa mot om man har flyg till en hub direkt till Europa, säger Jean-Marie Skoglund, utredare vid Transportstyrelsen.
Det gäller till exempel flyg från Karlstad till Oslo, Helsingfors, Amsterdam, Warszawa, Zurich och London, enligt Transportstyrelsens tidtabellsanalys.
Jean-Marie Skoglund pekar också på en risk att en ny flyglinje till Frankfurt eller Köpenhamn riskerar att slå ut flyget till Arlanda.
– Då kan den trafiken komma att minska och på sikt försvinna, säger han.
”Utmärkt knutpunkt”
Men den linje som finns idag mellan Karlstad och Arlanda – med 30 turer i veckan – är inte tillräckligt – enligt Karlstad Airports ordförande Mikael Lundström.
– Arlanda är ju en alldeles utmärkt knutpunkt för trafik ut i världen och det är ju Frankfurt och Köpenhamn också, säger han.
Men flyg till Arlanda finns ju redan?
– Det hade ju varit väldigt bra om vi haft regelbundet stor trafik på den reguljära linjen, men det är inte vi som avgör det heller?.
Hur menar du?
– Det måste du höra med den operatör som kör, men jag skulle gärna se att vi har regelbundna och fler avgångar till Arlanda. Viktigast är att det blir trygghet.