Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
– Någon form av följetåg eller kontrollant längst bak i tåget som säkerställer att det inte bromsarna låser sig under framfart, säger Tomas Carlsén, chef för räddningsavdelningen vid Bergslagens räddningstjänst. Foto: SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Följetåg och eldvakter föreslås för att få slut på banvallsbränder

Publicerad

Följetåg eller eldvakter på tågen. Det vill Bergslagens räddningstjänst se på godstågen för att få slut på bränder orsakade av gnistor från tågbromsar. 

– Det finns alternativ till vägtrafikens transportledarsystem så man kunde ha någon form av följetåg eller kontrollant längst bak i tåget som säkerställer att det inte bromsarna låser sig under framfart, säger Tomas Carlsén, chef för räddningsavdelningen vid Bergslagens räddningstjänst.

Förslaget kommer efter att flera banvallsbränder redan brutit ut i trakterna av Storfors i början av veckan.

– Första tanken var: inte nu igen. Det här var precis vad vi hade förra året där vi hade en väldigt utdragen brand längs med den sträckningen.

”Ingen god start”

Tomas Carlsén är undrande inför vad godstransportörerna har gjort sedan förra sommaren

– Jag vet inte riktigt om de har tagit sitt ansvar men det sägs att de är medvetna om problemet och att de ska vidtagit åtgärder.

Hur tycker du det verkar med den här starten?

– Det är ingen god start så vi får hoppas att det är den enda som blir nu.

Rättsprocess pågår

Samtidigt pågår även en rättsprocess där flera räddningstjänstförbund, däribland Bergslagen, har polisanmält godstransporterna Green Cargo efter förra sommarens bränder.

– Jag hoppas den påverkar så att vi undviker liknande händelser. Problemet har inte blivit uppmärksammat tillräckligt och en rättsprocess är ett sätt att göra det tydligt.

Vägledning till förarna

Kenneth Sjödahl, säkerhetschef på Green Cargo, säger att man gör vad man kan för att förebygga och minimera riskerna för bromsstörningar som kan leda till bränder efter tåg.

– Efter förra sommaren undersökte vi alla de vagnar som misstänktes vara inblandade. Det gjorde vi utan att hitta något fel. Sedan har vi tagit fram en vägledning till förarna om vad man ska tänka på för att minimera riskerna. Bland annat handlar det om att undvika småbromsningar och tjuvbroms under färd och att öka uppmärksamheten.

”En intressant idé”

Följetåg och eldvakt tycker han är intressanta förlag, men tror att de kan vara svårt att genomföra.

– Det är en intressant idé att man på något sätt skulle inspektera på särskilt utsatta sträckor. Men det kan ju vara så att det flammar upp direkt efter en tågpassage eller så dröjer det ganska lång tid om det ligger och pyr, säger han.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Banvallsbränder mellan Molkom och Asphyttan

Mer i ämnet

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
– Någon form av följetåg eller kontrollant längst bak i tåget som säkerställer att det inte bromsarna låser sig under framfart, säger Tomas Carlsén, chef för räddningsavdelningen vid Bergslagens räddningstjänst. Foto: SVT
Räddningstjänsten fick släcka många bränder kring järnvägen i somras. Foto: SVT