Arkiv

Förbud mot dieselbilar senareläggs

Publicerad

Kommunerna får möjlighet att införa tre olika typer av miljözoner från 1 januari 2020. Men först från 2022 blir det möjligt att förbjuda vissa äldre typer av dieselbilar. Och någon kompensation för bilägare blir det inte.

– Det återstår att se om det blir någon värdeminskning, det tvekar jag på, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Kommunerna får möjlighet att förbjuda äldre typer av dieselbilar, med utsläppskrav på Euro 5 eller sämre, först om fyra år. Det meddelar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljöminister Karolina Skog (MP) på en pressträff.

– Förutsägbarhet är viktigt här, ett stegvis införande så att man kan anpassa sig, säger Eneroth till TT.

Någon kompensation till dieselbilägare blir det inte, även om bilägare drabbas av värdeminskning på sina bilar.

– Det återstår att se om det blir någon värdeminskning, det tvekar jag på, säger han och tonar ned omfattningen av framtida miljözoner.

– Det här är någonting som kommer att införas på någon begränsad gata i Stockholm.

För ett antal år sedan ansågs dieselbilar som relativt miljövänliga. Men nu drar jakten på dieselbilen över Europa. Nyligen gav tyska högsta förvaltningsdomstolen klartecken till att förbjuda äldre dieselbilar i tyska städer.

Påverkar hälsan

Karolina Skog pekar på hälsoriskerna med dieselbilar i stadskärnorna, bland annat risken för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

-I nte minst barns hälsa påverkas negativt, säger hon.

TT: Vad är ditt budskap till konsumenter som köpte just dieselbil ur miljöhänseende?

– Jag förstår att man upplever att man är förvirrad och känner sig lurad. Den tidigare borgerliga regeringen lurade konsumenterna när man satte en miljöstämpel på dieselbilar, säger Skog till TT och fortsätter:

– Man hade hela tiden fakta att visserligen är dieselbilen effektiv och har låga koldioxidutsläpp men baksidan är höga utsläpp och hälsovådliga utsläpp. Det har vi vetat hela tiden. De måste rikta sin ilska mot dem.

Jessica Rosencrantz, Moderaternas trafikpolitiska talesperson:

– Miljöpartiet har också varit delaktigt i att prata gott om dieselbilen, säger hon.

Ministrarna meddelar att det är kommunerna som själva får ansvara för efterlevnaden av eventuella miljözoner, inte polisväsendet. Karolina Skog nämner bland annat kameraövervakning som en möjlighet.

Någon kompensation till alla 1,3 miljoner dieselbilsägare som påverkas av de nya reglerna lär det inte bli, även om Tomas Eneroth inte svarade direkt nej på frågan från en journalist på pressträffen.

Transportstyrelsen lade för drygt ett år sedan fram ett förslag till regeringen om hur miljözoner för fordon kan se ut och att kommunerna får rätten att införa miljözoner. Bättre miljö men också stora konsekvenser för främst alla som äger en dieselbil med något år på nacken, väntas bli resultatet om lokala kommunpolitiker löper linan ut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.