Hans Wennerholm tycker att bokslutet som Karlstad Airport redovisar med ett minusresultat på nära 30 miljoner kronor 2017 är missvisande.
– Egentligen så gör vi ett bättre resultat 2017 än 2016, säger han.
Den upphandlade flygtrafiken mellan Karlstad och Frankfurt kostar kommunen 8,4 miljoner kronor per år. En kostnad som utöver driften av själva flygplatsen belastar bolagets ekonomi.
Vill få till en omförhandling av kostnaden
Under våren ska Karlstad Airport och kommunen ta ställning till om avtalet med flygbolaget BMI ska förlängas och då vill Hans Wennerholm också se en omförhandling av villkoren så priset blir lägre.
– Då ska vi också få till en omförhandling av kostnadssidan. Med tanke på att linjen utvecklats så positivt så hoppas vi att kunna minska på regionens och kommunens kostnader, säger han.
I dag betalar Karlstads kommun 8,4 miljoner kronor per år för flyglinjen, Region Värmland lika mycket och Jönköpings kommun 7 miljoner kronor.
”Det skulle stärka flygplatsens position”
Samtidigt vill Karlstads kommuns ledning att flera kommuner tar ansvar för flygplatsen, man vill att den nya värmländska regionkommunen som bildas 1 januari 2019 ska ta ansvar för flygplatsen. Det kunde SVT nyheter Värmland berätta igår. Hans Wennerholm är positiv till ett bredare ägande.
– Det skulle stärka flygplatsens position och roll om vi mer tydligt blev en regional flygplats.
Han säger att flygplatsen är värd de miljoner som den kostar att driva.
Så 30 miljoner tycker du är en okej kostnad?
– Ja det tycker jag och det tycker ju också Karlstads kommun. Det är rimligt om man jämför med vad annan kollektivtrafik kostar.
Ser du det som kollektivtrafik?
– Ja, det tycker jag.