Foto: SVT

Gunnel, 80, tog strid – fick telefonen avstängd

Uppdaterad
Publicerad

80-åriga Gunnel Karlsson i Kil är en av hundratals äldre som fått företagsabonnemang på sin telefon som hon inte vill ha.

Hon tog strid och vägrade betala fakturorna till företaget Telephon. Svaret från operatören: ett avstängt telefonabonnemang.

Gunnels granne kontaktade en polis, som ringde upp bolaget och uppmanade dem att slå på abonnemanget igen.

SVT granskar försäljningsmetoder

Företaget lydde, men har sedan åter stängt av det.

Flera fall

Gunnel Karlsson är långt ifrån ensam. SVT:s stora säljgranskning visar att det finns flera fall där telefonbolag svarat på äldre människors betalningsvägran med att helt enkelt stänga av abonnemanget. I vissa fall telefoner som är kopplade till trygghetslarm – och som därmed slutat fungera.

Enligt statliga myndigheten Post- och Telestyrelsen bör man inte stänga av en telefon om det finns en tvist i botten.

SVT har utan resultat sökt bolaget Telephon för en kommentar. Härom veckan meddelade företaget att de fattat ett styrelsebeslut om att inte svara på några ytterligare frågor från SVT.

Följ SVT:s stora säljgranskning på SVT Pejl.

Har du själv erfarenheter som kund, säljare eller i någon annan roll? Lämna din berättelse här!

Observera att vi är intresserade av alla typer av försäljning, inte bara telefoner och telefonabonnemang.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet