Hon tog strid och vägrade betala fakturorna till företaget Telephon. Svaret från operatören: ett avstängt telefonabonnemang.
Gunnels granne kontaktade en polis, som ringde upp bolaget och uppmanade dem att slå på abonnemanget igen.
Företaget lydde, men har sedan åter stängt av det.
Flera fall
Gunnel Karlsson är långt ifrån ensam. SVT:s stora säljgranskning visar att det finns flera fall där telefonbolag svarat på äldre människors betalningsvägran med att helt enkelt stänga av abonnemanget. I vissa fall telefoner som är kopplade till trygghetslarm – och som därmed slutat fungera.
Enligt statliga myndigheten Post- och Telestyrelsen bör man inte stänga av en telefon om det finns en tvist i botten.
SVT har utan resultat sökt bolaget Telephon för en kommentar. Härom veckan meddelade företaget att de fattat ett styrelsebeslut om att inte svara på några ytterligare frågor från SVT.
Följ SVT:s stora säljgranskning på SVT Pejl.
Har du själv erfarenheter som kund, säljare eller i någon annan roll? Lämna din berättelse här!
Observera att vi är intresserade av alla typer av försäljning, inte bara telefoner och telefonabonnemang.