Köttbullar var en av de tävlande maträtterna. Foto: SVT

Kamp mellan värmländska matproducenter

Uppdaterad
Publicerad

Under onsdagen tävlade sju värmländska matproducenter om att få titeln den mest innovativa värmländska produkten i tävlingen Matverk. Vinnaren får representera Värmland i riksfinalen nästa år.

Det är varmt och lite syrefattigt redan när vi kom in i hallen hos branschföreningen för Värmländska matföretag, Nifa, i Karlstad vid lunchtid idag. Varje halvtimme kom det ett nytt gäng redo att presentera en ny produkt för juryn som hemlighetsfullt stängt in sig i ett om möjligt ännu syrefattigare rum. Bland produkterna som tävlade om titeln fanns bland annat köttbullar, en skrädmjölstårta och nyponmarmelad. Eller varför inte ett oolongte på värmländska björkblad som fermenterats och rostats på Örtagården i Klevane i Skillingsfors?

– Vi hade en massa björksly runt växthuset och vi tänkte att vi borde kunna göra något med de här bladen. Jag gillar te och det ena ledde till det andra och så blev det ett oolingte, säger Magnus Saldin på Örtagården i Klevane.

Gunilla Östangård på Karterud gård på Segerstad i Karlstads kommun, står vid matbordet utanför juryns rum och förbereder ett antal tallrikar med smakprov. 

Tävlar med köttbullar

– Jag tävlar med köttbullar, det är från våra egna djur som vi slaktar. Idag säljer vi direkt till privatpersoner i köttlådor. Jag vill gå ett steg till och göra en maträtt av den här köttfärsen, säger Gunilla Östangård.

Det är branschföreningen Nifa som anordnar tävlingen i Värmland. Syftet är att skapa kontakter för människor inom branschen, men också att hjälpa producenterna att utveckla sin verksamhet. I år är det sju produkter som tävlar om att få representera länet i riksfinalen i mars nästa år.

– Jättespännande, jag har inte haft chansen att provsmaka ännu, men det är olika produkter till sin karaktär och roliga nya samarbeten, säger Anneli Romany Engström på Nifa i Värmland.

Flera kriterier

Juryn har flera kriterier i sin bedömning.

– Det ena är det sensoriska, hur smakar det, hur luktar det, hur krasar det i munnen när man äter? Och så gör man en bedömning för marknaden, hur ser marknadspotentialen ut, hur tydlig är den värmländska kopplingen? Det är det som sedan vägs samman, säger hon.

Eike Fabian på Örtagården i Klevane säger att det är viktigt med den här typen av tävlingar.

– Det är bra med ett bollplank och att få en fin feedback. Det får du också ute på marknaden, men bra att få lite mer proffsig feedback, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.