Foto: David Hårseth/Dagsmedia.se

Kommunikationsmiss ledde till urspårningen

Uppdaterad
Publicerad

Det var problem med kommunikationen som ledde till tågurspårningen mitt på Karlstad central i våras.

I våras spårade ett tåg ur, mitt på Karlstad central, och en vagn blev hängande rakt ut i luften. 

I september lades den juridiska förundersökningen ner, eftersom det inte gick att bevisa att något brott begåtts.

Tågolyckan i Karlstad

I Trafikverkets utredningsrapport efter olyckan konstaterar man att utförandet vid växlingen på stationen var korrekt, lokföraren styrde och en person höll uppsikt längst bak i tåget där lokföraren inte såg. De båda hade konstant kontakt över mobiltelefon.

Läs mer: Inget brott bakom tågolyckan

I undersökningen efter olyckan har Trafikverket kommit fram till att tåget färdades i 22 kilometer i timmen, för fort för att kunna stanna. Man har också kommit fram till att kommunikationen är anledningen till olyckan, trots att det rådde konstant kommunikation. Tågföraren tolkade den som stod bak i tåget som om den pratade generellt när den sa att de var nära stoppet.

Trafikverket konstaterar också i sin rapport att det har blivit fler skador på stoppbockarna på spår 20 och 21 på Karlstad central sedan tågen blivit längre och längre. Bland annat därför kommer bangården att byggas om under 2020-2022.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågolyckan i Karlstad

Mer i ämnet