Foto: Fredrik Sandberg/TT

Landstinget varnar för bedragare

Uppdaterad
Publicerad

Se upp för bedragare! Uppmaningen kommer från Landstinget i Värmland, som fått vetskap om att patienter kontaktats av personer som påstår sig boka tider till vården. I samband med detta ber bedragarna om personens Bank-ID eller andra bankuppgifter.

– Landstingets medarbetare ringer aldrig och ber våra patienter om bankuppgifter av något slag. Vi uppmanar alla patienter att vara vaksamma, särskilt om den som ringer begär uppgifter som är personliga, som bankuppgifter, säger Tobias Kjellberg, hälso- och sjukvårdschef, i ett pressmeddelande.

Ställ kontrollfrågor

I pressmeddelandet skriver Landstinget i Värmland att man som patient fått ett brev eller sms från vården kan man alltid kan ta kontakt dem för att säkerställa att det man fått är äkta.

– Vi tar alla former av bedrägerier på största allvar och undersöker detta. Patienter som misstänker att man utsatts för ett bedrägeriförsök uppmanas att göra en polisanmälan.

Landstinget tipsar också om att man kan ställa kontrollfrågor till den som ringer och uppger sig ringa från vården. Då ska man ställa frågor som endast vården bör känna till, som till exempel när man hade sin senaste vårdkontakt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.