Forskare vid centrum för tjänsteforskning på Karlstads universitet har undersökt när försökspersoner blir mest sugna på att välja fryst färdigmat och har kommit fram till att konsumenterna tycker att maten ser mer attraktiv ut i ett varmare ljus.
– Vi tror att det beror på att båda förpackningarna vi testade var varma i sina färger, de var röda och gula och vi människor har en tendens att gilla när saker och ting matchar och i det här fallet matchar just den varma belysningen de varma förpackningarna, säger Tobias Otterbring, doktorand konsumentpsykologi.
58 försökspersoner ingick i studien. De fick titta på förpackningar i olika ljus och sedan sätta betyg på hur lockande varan kändes. Produkter med varma färger som ska ätas varma tyckte försökspersonerna bättre om i varmt ljus. Och den här kunskapen är ny, enligt forskarna.
Tobias Karlsson, som är butikschef på en livsmedelsaffär, berättar om hur de tänker kring ljuset och exponeringen av varor i butiken.
– Det är klart att det ska vara ljuspunkter på exponeringar, men i övrigt tänker man nog inte så mycket på det, säger Karlsson.
– Vi har en avdelning som sköter det här åt oss och så länge vi inte tänker på det är det väl bra antar jag, fortsätter han.
Alla varor ska dock inte exponeras i varmt ljus. Glass och drycker är exempel på när en kallare ljussättning fungerar bättre.
– Det finns forskning som visar att drycker upplevs ha mer törstsläckande egenskaper om de dricks ur kallfärgade muggar, säger Tobias Otterbring.