SVT Nyheter Värmland har tidigare berättat om att patienter uteblir från besök till kvinnokliniken, eller avbokar besök sent.
Men problemet finns även på flera andra mottagningar. Framför allt är det yngre personer, under 45 år, som inte kommer på avtalade tider, berättar verksamhetschef Marita Toreheim-Kase.
– Det kan vara allt från att man ”inte fått hundvakt” till att man ”inte hade bensin i bilen”, säger Marita Toreheim-Kase.
Omkring 200 patienter uteblir varje år från den tid de fått på neurologmottagningen på Centralsjukhuset i Karlstad. Ungefär lika många lämnar återbud så sent att mottagningen inte hinner boka in en annan patient på läkartiden.
Slöseri med läkarnas tid
De uteblivna patientbesöken på neurologmottagningen motsvarar fyra veckors arbetstid för en specialistläkare under ett halvår. Det visar en undersökning som gjorts på kliniken i Karlstad
– Värst är det med de som bara inte kommer, säger verksamhetschef Marita Toreheim-Kase.
Hon berättar att man har en lista med patienter som kan tänka sig att komma med kort varsel och som man försöker ringa till när det blir återbud.
Kostar mycket pengar
Men ibland kommer återbuden så sent att det inte går att fylla läkartiderna, och det kostar landstinget pengar.
– Man brukar räkna att en läkartid kostar omkring 1.000 kronor-1.500 kronor för en stafettläkare – varav patienten betalar 200 kronor eller går gratis om den har frikort, säger Marita Toreheim-Kase och konstaterar att det varje dag är någon som antingen bokar av med mycket kort varsel, eller inte alls dyker upp.
– Det är ju synd när det är så svårt att få tider på neurologen, säger Gunilla Ström Ericsson, ordförande för Neuroförbundets lokalavdelning i Karlstad.
Straffavgift eller överbokningar
Väntetiden för att få en läkartid på neurologen är lång. I snitt tar det mellan två och tre månader att få en tid, ibland längre. Väntetiden skulle kunna kortas avsevärt om alla patienter kom på avtalad tid.
– Kanske behövs det någon form av straffavgift för den som struntar i att komma utan att avboka, funderar Gunilla Ström Eriksson.
En annan lösning skulle kunna vara att göra som en del flygbolag och överboka.
– Det är faktiskt något jag funderat på, men skulle då alla patienter komma en dag blir det väldigt stressigt för personalen, samtidigt som patienterna måste vänta längre, säger Marita Toreheim-Kase.