Hon polisanmälde telefonförsäljare

Uppdaterad
Publicerad

Före detta skogsägaren Märtha Olsson i Torsby, är en av de som tecknade ett telefonabonnemang med Telephon Sverige AB. Men först efter en polisanmälan kunde hon avsluta abonnemanget.

82-åriga Märtha Olsson upplevde försäljaren från Telephon Sverige AB som otydlig med avtalet. Hon uppfattade att hon var tvungen att byta telefonoperatör av tekniska skäl, och att abonnemanget skulle bli billigare.

Men den första räkningen från företaget var på 937 kronor, så Märtha kontaktade Telephon för att säga upp abonnemanget. Eftersom hon tidigare har varit delägare i en skogsfastighet, ansåg företaget att hon hade tecknat ett företagsabonnemang, och därmed inte hade ångerrätt på avtalet.

SVT granskar försäljningsmetoder

Märthas familjemedlemmar tog då kontakt med företaget.

– Vi möttes av kalla handen. De var i princip oförskämda och sa att de hade lyssnat på ljudfilen med avtalet, och allt var rätt gjort, säger Märthas svärson Sven-Gunnar Dahlberg.

De valde då att göra en polisanmälan mot företaget för bedrägeri. Då backade Telephon, och Märtha fick avsluta sitt abonnemang.

Telephon Sverige AB säger i en kommentar till SVT att missförstånden beror på en återförsäljare, som de nu har slutat att arbeta med.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet