Sju av de företag som ingår i studien är värmländska, bland annat Thermia och Elvenite. Sex hinder mot gränsöverskridande affärer har definierats i studien. Det handlar mycket om bristande information om vad som egentligen gäller i det andra landet. Handeln och affärerna skulle utvecklas om de inbillade hindren revs.
– Vi vill öka möjligheterna för företag längs svensk-norska gränsen att få en större arbetsmarknad att jobba på, säger Katarina Nordmark, som är länsstyrelsens projektledare.
– Det här ska riva gränshinder.
Borde lärt sig
Men nationsgränsen har alltid funnits där så företagen i Värmland och i Hedmark borde vid det här laget ha lärt sig att hantera den, kan tyckas.
– Vi är vana vid den och det i sig utgör också ett mentalt gränshinder. Vi tror att det är samma land, att det som fungerar i Sverige, det fungerar likadant i Norge, säger Katarina Nordmark. Ju längre bort från gränsen du kommer desto mer annorlunda kan de mentala gränshindren se ut. Där kan det se ut som om det är väldigt svårt.
– Med den här rapporten kan vi vända oss till samarbetspartner i båda länderna och de får genast en tydligare bild av vad det är för frågor som gäller, säger Mikael Sondell, projektledare på Grensetjänsten Norge-Sverige.
– Det händer att man tittar mot Stockholm istället, för att man tror att det är enklare och hålla sig inom det egna landet, säger Katarina Nordmark på länsstyrelsen.
– Vi vill ju genom den här studien få företagen att förstå att man kan gå över gränsen.
Gränsen är i vägen mentalt
Även om näringslivet har en lång och stark tradition av att arbeta över den norsk-svenska gränsen, så är den fulla potentialen långt ifrån uppnådd. Gränsen är i vägen – den mentala gränsen.
– Företagen är inte riktigt redo att göra den ansats, som behövs för att etablera sig på norska marknaden, att sätta sig in i affärskultur, anpassa sig till nya system och förbereda sig för verksamhet i Norge, menar Mikael Sondell.
– Det viktiga är att man når företagen tidigt med budskapet att gör du rätt från början kommer det här att bli en positiv upplevelse.