Foto: SVT

Mental gräns mellan Norges och Sveriges företag

Publicerad

Norge och Sverige är viktiga handelspartners. Men det finns mentala gränshinder. Det visar en ny studie av hur norska och svenska företag uppfattar arbete och handel över gränsen.

Sju av de företag som ingår i studien är värmländska, bland annat Thermia och Elvenite. Sex hinder mot gränsöverskridande affärer har definierats i studien. Det handlar mycket om bristande information om vad som egentligen gäller i det andra landet. Handeln och affärerna skulle utvecklas om de inbillade hindren revs.

– Vi vill öka möjligheterna för företag längs svensk-norska gränsen att få en större arbetsmarknad att jobba på, säger Katarina Nordmark, som är länsstyrelsens projektledare.

– Det här ska riva gränshinder.

Borde lärt sig

Men nationsgränsen har alltid funnits där så företagen i Värmland och i Hedmark borde vid det här laget ha lärt sig att hantera den, kan tyckas.

– Vi är vana vid den och det i sig utgör också ett mentalt gränshinder. Vi tror att det är samma land, att det som fungerar i Sverige, det fungerar likadant i Norge, säger Katarina Nordmark. Ju längre bort från gränsen du kommer desto mer annorlunda kan de mentala gränshindren se ut. Där kan det se ut som om det är väldigt svårt.

– Med den här rapporten kan vi vända oss till samarbetspartner i båda länderna och de får genast en tydligare bild av vad det är för frågor som gäller, säger Mikael Sondell, projektledare på Grensetjänsten Norge-Sverige.

– Det händer att man tittar mot Stockholm istället, för att man tror att det är enklare och hålla sig inom det egna landet, säger Katarina Nordmark på länsstyrelsen.

– Vi vill ju genom den här studien få företagen att förstå att man kan gå över gränsen.

Gränsen är i vägen mentalt

Även om näringslivet har en lång och stark tradition av att arbeta över den norsk-svenska gränsen, så är den fulla potentialen långt ifrån uppnådd. Gränsen är i vägen – den mentala gränsen.

– Företagen är inte riktigt redo att göra den ansats, som behövs för att etablera sig på norska marknaden, att sätta sig in i affärskultur, anpassa sig till nya system och förbereda sig för verksamhet i Norge, menar Mikael Sondell.

– Det viktiga är att man når företagen tidigt med budskapet att gör du rätt från början kommer det här att bli en positiv upplevelse.

Mentala gränshinder för affärskontakter enligt studien

1. Nationell gravitationskraft, det vill säga uppmärksamheten riktas mot det egna centrumet, t.ex. Stockholm

2. Att inte komma på tanken. Visar på betydelsen av omgivning och nätverk

3. Att stanna i sin bekvämlighetszon

4. Uppfattningen av konkreta problem och formella gränshinder stämmer inte med verkligheten

5. Bilden av ”de andra” kanske mer bygger på fördomar än fakta

6. Skillnader i affärskultur

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.