MHF: Antalet nykterhetskontroller måste öka

Publicerad

Risken att bli upptäckt måste vara stor och därmed behöver nykterhetskontrollerna bli fler, det anser Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF efter helgens dödsolycka utanför Grums.

-Jag blir bestört, det här är ju en katastrof som har hänt, säger Krister Haglund ordförande för, MHF i Bergslagen.

Så länge risken att bli ertappad upplevs som liten, ökar sannolikheten att förare kör berusade, menar Krister Haglund. Han som så många andra är bedrövad och upprörd över dödsolyckan där en man i 50-års-åldern avled. Föraren av lastbilen är nu bland annat misstänkt för för grovt vållande till annans död och grovt rattfylleri. 

I klippet listar MHF:s Krister Haglund tre metoder som skulle sätta stopp för rattfulla förare.

Trafikpolisen i Värmland: Ovanligt med fulla lastbilsförare

- Visst vore det önskvärt med fler trafikpoliser, men vi kontrollerar redan idag mellan 1500 och 2000 tunga fordon per år i Värmland, säger Anders Karlsson, gruppchef på polisens trafiksektion för yrkestrafik i region Bergslagen.

Enligt trafikpolisen i Värmland är det ovanligt med rattonyktra förare av tunga fordon. 

– Kanske är det vanligare vid färjelägen i de större städerna, men vi kanske hittar 1-2 stycken per år.

 Han fortsätter: Vi har elva insatsveckor per år med olika teman. Förra veckan var just alkohol och droger i fokus, men då hittade vi bara en rattfull, och det var en bilist.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.