Per Kristensson, professor i konsumentpsykologi, tror att anledningen till att det dyker upp shoppingtåg på flera håll just nu, är ett uttryck för en ökad konkurrens mellan olika typer av affärer, butiker och städer.
– Nu gäller det att vässa sina erbjudanden, tycker butikerna, säger han.
Att tågen till Sunne varit så lycksosamma tror Per Kristensson beror på olika faktorer. Dels att Sunne har något annat att erbjuda än det som många stora svenska städer erbjuder idag; samma affärer och samma erbjudande. Men också på grund av att det är en paketlösning som erbjuds och inte minst att det är gratis.
– Vi ser i många studier att konsumenter nappar direkt på gratiserbjudanden, så det är viktigt, säger han.
Även om Per Kristensson tror att shoppingtåg kan vara en chans för små städer att rädda handeln tror han också det finns risk att det är nyhetens behag som drar. Och när shoppingtågen nu blir fler kan de konkurrera ut varandra. Det gäller, menar han, att hitta nåt nytt och unikt som lockar.
– Stora köp på ett ställe leder till mindre köp på andra ställen.