– Vi ska precis sätta oss i ett möte och diskutera läget, säger marknadschef Carl Hallgren när SVT når honom på väg ut till flygplatsen, det här är jättejobbigt och tråkigt fortsätter han.
Var det väntat?
– Jag vill egentligen inte uttala mig om det. Men vi har förstått att någonting inte har varit bra när vi varit i kontakt med andra flygplatser runt om i landet där Nextjet flyger, säger Carl Hallgren.
Krismöte
Fast så sent som för några veckor sedan hade flygplatsledningen ett möte med Nextjet och där berättade de om att de skulle satsa på nya flygplan. Så på ett sätt kom det som en blixt från en klar himmel, säger Carl Hallgren på väg ut till flygplatsen och krismötet.
Har antalet passagerare minskat?
– Nej, antalet ligger ungefär på samma som förra året, säger Carl Hallgren.
Vad händer med de som flög till Stockholm i morse och ska tillbaka i kväll?
– Det är det vi ska prata om nu.
Kan det bli buss?
– Kanske, jag vet inte, eller så får de flyga via Frankfurt, säger Carl Hallgren.
Alla resor inställda
Nextjet uppger att det inte längre går att boka biljetter och det är heller inte någon idé för passagerare att ta sig ut till respektive avreseflygplats. Den som har en bokad resa rekommenderas att ta kontakt med sin resebyrå eller kortutgivare för vidare hantering. Nextjets kundtjänst kommer att hålla stängt tills vidare.
– Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Speciellt för våra passagerare som direkt drabbas av detta och för vår personal, men också för våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats. Det som nu sker är att en konkursförvaltare ska utses som kommer att ta beslut om bolagens framtid säger VD Magnus Ivarsson i pressmeddelandet.