– Jag hade trott att vi skulle kunna dra igång trafik under våren men som det ser ut nu så räknar jag med augusti, september. Om vi får ihop detta, säger Mikael Lundström, ordförande för kommunala flygplatsbolaget Karlstad Airport.
Då är Köpenhamn första alternativet.
– Det är klart intressant, det skulle locka många privatpersoner också – och företag. Köpenhamn är klart intressant, liksom Frankfurt, säger Lundström.
Diskuterar med ett flygbolag
Sedan BMI försattes i konkurs för ett år sedan har flygplatsledningen sökt efter en ny operatör som kan flyga från Karlstad direkt till och från en europeisk stad, en så kallad hub.
– Vi har en operatör som vi diskuterar med och vi håller på att få ihop ett beslutsunderlag, säger han.
Vad återstår?
– Vi är inte helt färdiga med ett avtal med den här tänkta operatören.
Stort ras av antalet resande
Karlstads kommuns tidigare satsningar på Frankfurtflyget stred mot lagen.
– Vi har ett ganska litet spelrum, vi får inte göra en upphandling och vi får inte äventyra statsstödsreglerna i EU, våra statsmakter har inte gjort det lätt för de regionala flygplatserna, säger Mikael Lundström.
Antalet passagerare till och från Karlstad Airport rasade 2019, från 81 800 till 52 000 på ett år.
– BMI stod ju för en stor del av vår trafik och det är därför vi jobbat så intensivt för att få igång detta igen, säger Mikael Lundström.