Peter Jakobsson får rollen som general manager i klubben när Thomas Rhodin kliver in som ny sportchef Foto: SVT/Bildbyrån

Ny sportchef för FBK

Uppdaterad
Publicerad

Thomas Rhodin blir ny sportchef i Färjestad BK. Han efterträder Peter Jakobsson som istället får rollen som general manager i klubben.

Bytet är enligt klubbens VD Stefan Larsson ett sätt att få en större tydlighet i organisationen.

– Vi har hela tiden pratat om att ha en tydlig rollfördelning, och att vi sökt efter den rätta kombinationen. I och med att Thomas Rhodin nu kommer in så tar Peter Jakobsson rollen som GM med det övergripande sportsliga ansvaret, säger Stefan Larsson.

”Ett drömjobb”

Thomas Rhodin tillträder som sportchef vid årsskiftet. Han beskriver anställningen som ett drömjobb.

– Ja, det är det. Jag har trivts bra på Löfbergs men när erbjudandet kom kunde jag inte tacka nej.

Nu kommer du att jobba med spelarrekryteringar, en målskytt har ju efterlysts?

– Först måste jag komma in i arbetet men givetvis pratar vi spelare och jag har försökt att hålla koll. Det är bra att vi blir ett team som jobbar med detta, säger Thomas Rhodin.

”Funkar väldigt bra ihop”

Peter Jakobsson säger till klubbens hemsida att han ser flera fördelar med rekryteringen.

– Vi blir bredare. ”Totto” kommer att resa mycket och se på väldigt mycket hockey, vilket vi båda kan komma att göra nu. Att vara själv som jag varit nu är inte optimalt då man inte hinner med allt vi känner att vi behöver göra. Dessutom blir han ett värdefullt bollplank åt mig i frågor om laget och hockeyn i stort – och jag lika mycket åt honom. Vi har känt varandra länge och vet att vi funkar väldigt bra ihop, säger Jakobsson.

Thomas Rhodin tog fyra SM-guld med Färjestad som aktiv spelare. På hans meritlista finns även 85 A-landskamper och både silver- och bronsmedaljer i VM.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer