Stålbron som nu ska sättas på plats, har byggts i Finland och består av två delar. Den större delen väger cirka 70 ton och kommer att lyftas på plats av en gigantisk mobilkran som väger 500 ton.
– Det blir en duplicering av den befintliga bron kan man säga och den kommer att se ut nästan som den som finns i dag. När första delen är på plats flyttas kranen till andra sidan kanalen och del nummer två, som väger runt 60 ton, lyfts ner, berättar säger Jörgen Olofsson som är projektledare på Trafikverket.
Vill inte lyfta i blåst
För att kunna göra lyftet måste bron hissas högst upp i luften av kranen för att komma över kontaktledningen. Hur lång tid det kommer att ta är svårt att förutspå.
– Det beror på väder och vind. Blåser det vill man nog inte lyfta så bron börjar svänga uppe i kranen.
Flera riskmoment
Förutom vind finns också en risk att det blir ett brott på någon bärande del så någon av brodelarna faller ner och förstör järnvägen.
När så här stora lyft ska göras behövs också ett omfattande säkerhetsområde. Pråmvägen, Östra Kanalgatan och båttrafiken på Pråmkanalen kommer därför att vara helt avstängd från den 13 juni till och med den 17 juni. Något som projektledaren hoppas kommer att respekteras.
– Jag är lite orolig för att folk som ska till Nöjesfabriken i helgen inte respekterar avspärrningarna eller försöker gena. Jag hoppas alla som går, cyklar eller kör bil i området väljer alternativa vägar, säger Jörgen Olofsson.
Den nya, bredare järnvägsbron behövs för att rymma det mötesspår som byggs över Pråmkanalen. Detta som en del av att utveckla Värmlandsbanan – ett arbete som beräknas vara klart år 2025.