Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Olof Guldbrandsson visar upp sin rekorddyra stickling. Foto: SVT

Olof budade hem rekorddyr stickling: ”Som att handla med aktier”

Uppdaterad
Publicerad

Unika växter blir allt hetare.
Karlstadsbon Olof Guldbrandsson betalade 17 555 kronor för en stickling – och jämför det med att handla med aktier.
För tanken är att investeringen ska ge mer tillbaka.

Det var Expressen som först rapporterade om att Olof Guldbrandsson hade köpt den dyraste sticklingen någonsin på köp- och säljsajten Tradera. 17 555 kronor fick värmlänningen betala för den unika monstera-sticklingen vars fulla namn är ”Monstera adansonii variegata”. Det tidigare rekordet på sajten var 16 055 kronor för en hel planta av samma växt.

I medias fokus

Sedan dess har telefonen gått varm för Olof Guldbrandsson som nu har uppmärksammats av ett stort antal medier såväl lokalt och nationellt.

– Det var lite oväntat. Men det är kul. Folk tycker det är roligt och många förstår nog inte varför man köper en växt för så mycket pengar, men det är lugnt, jag vet varför, säger 26-åringen som bor i Karlstad.

Som aktier

Förhoppningen är att kunna tjäna in pengarna han har lagt ut med råge.

– Det påminner väldigt mycket om att handla med aktier, säger Olof Guldbrandsson.

I klippet här ovan kan du se den unika sticklingen och höra Olof Guldbrandsson förklara mer om varför han gjorde köpet.

Stickling

Visa

Stickling är en avskuren eller klippt stam-, gren- eller rotdel av en växt, avsedd att stickas ned i jord, eller sättas i vatten, för att slå rot och bilda en ny planta. Sticklingar kan också användas som material då man ympar en annan växt.
Källa: Wikipedia

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer