Undvik att tala om att det är brist på läkare som gör att det är kö till viss vård. Den uppmaningen ger Landstinget. Foto: SVT

Personal uppmanas att undvika prat om läkarbrist

Uppdaterad
Publicerad

Nu riktas skarp kritik mot en kommunikationsplan som landstinget har spridit i samband med hyrläkarstoppet. Där uppmanas vårdpersonalen att undvika att prata om läkarbristen och hög arbetsbelastning.

– Jag tycker att man begränsar yttrandefriheten, säger Christofer Lindholm på Värmlands Läkarförening.

I kommunikationsplanen, som består av fem A4-sidor, uppmanas vårdpersonalen att ”undvika att säga” att det är brist på läkare till patienter. Istället får de ”gärna säga” till patienten att den ”ska få hjälp utifrån sina behov”. I planen uppmanas de också att undvika att prata om hyrläkarstoppet och hög arbetsbelastning. Istället får de gärna säga att patienten ”kommer att få en tid men det kan dröja något”.

Christofer Lindhom är ordförande för Värmlands Läkarförening, och han tycker att den delen av kommunikationsplanen är olycklig och kan göra att relationen till patienterna försämras.

– Man har ju en relation till sina patienter som man har haft i flera år. Att då uppmana att inte säga hela sanningen till de patienterna kan göra att man mister den respekt man har för varandra, säger han.

Men från Landstingets sida håller man inte med om kritiken.

– I mötet med en patient med ett medicinskt behov kan det inte vara min uppgift som enskild läkare att informera patienten om brister i organisationen, som vi eventuellt står inför och försöker hitta lösningar på, säger Börje Ehinger, chef för öppenvården i Landstinget i Värmland, som är en av dem som står bakom kommunikationsplanen.

”Tråkig strategi”

Christofer Lindholm i Värmlands Läkarförening har pratat med medarbetare som uppfattar planen som att personalen beläggs med munkavle.

– Om man ska vara helt krass har vi i våra grundlagar en yttrandefrihet, och jag tycker att man begränsar den i och med att man inte får säga exakt som det är. Nu är det ju inte så att man inte får säga det, men däremot så tycker jag att det är väldigt tråkigt att man har en sådan strategi.

Börje Ehinger förklarar att kommunikationsplanen skapades på önskemål av medarbetare för att få ett stöd i sitt arbete. De som vill får använda stödet, de som inte vill behöver inte.

– Det har inte funnits några som helst planer i framtagandet av kommunikationsmaterialet att det ska läggas munkavle på någon medarbetare överhuvudtaget, säger han.

Landstingets kommunikationsplan

Kommunikationsplanen består av fyra A4-sidor med strategier för hur landstinget ska kommunicera med bland annat medarbetare, patienter och allmänheten i samband med utfasningen av hyrläkare. Visionen är att landstinget ska vara helt fri från inhyrd personal den 1 januari 2019.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.