Foto: SVT

Prova-på-dagen lockade många elever

Uppdaterad
Publicerad

Värmlands parasportförbund tycker det är viktigt att fler barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning ska idrotta. Därför anordnades en testdag i Karlstad på torsdagen där omkring 70 elever från särskolor i Värmland fick prova på upp till tio olika sporter.

Prova-på-dagen ingår i en nationell satsning som kallas Special Olympics School Days och drivs av Parasportförbundet i samarbete med lokala para-föreningar.

I Våxnäshallen i Karlstad så kunde eleverna från mellanstadiet upp till och med gymnasiet testa en rad sporter tillsammans med föreningarna Karlstad Rugbyklubb,  FBK Karlstad, Bowls och IF Göta.

– Förra året hade vi 30 deltagare och i år har vi 70-80 stycken så det ökar. Målet är att få ut dem i aktiv fritid, förklarar Jan Thorin på Värmlands parasportförbund. Det ska ge kamratskap, social närvaro och fysisk aktivitet.

Lätt bli stillasittande

Han säger att det är lätt att många blir stillasittande hemma vid datorn och från centralt håll påpekas att personer med intellektuell funktionsnedsättning är en grupp som är överrepresenterad när det handlar om social isolering, fetma, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

– Jag tycker den här dagen är jättebra för det är kul, intygar John Topak från Munkfors som går handelsprogrammet på gymnasiet. Han fastnade speciellt för att hoppa längdhopp och att springa, men också något spel.

Omkring 70 elever från särskolor i Värmland besökte prova-på-dagen. Foto: SVT

Hopp är bäst

Alexandra Karlsson från Ransäter uppskattade också testdagen och var bestämd över favoritgrenen.

– Hoppa. Men jag har provat innebandy också, säger hon.

Jan Thorin berättar att det finns 75 föreningar i Värmland som har parasportaktiviteter och skulle kunna ta emot barn- och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.