– Det är naturligtvis ett skönt kvitto för hela organisationen på ett stenhårt arbete under några år för att få till den här förändringen, säger Stefan Larsson, vd för Färjestad BK.
Det är en påtagligt nöjd vd som tar emot i sitt stora hörnrum på FBK:s kansli i Löfbergs arena.
– Det är en fantastisk ökning vi har av publiken i Löfbergs arena. 65.000 personer har sett på ishockey de nio första omgångarna i jämfört med 54.000 samma tidpunkt föregående år. En fantastisk utveckling.
Andra plats i publiktoppen
På de nio hemmatcherna som spelats hittills har man haft ett publiksnitt på 7.232. Motsvarande siffra efter nio matcher i fjol var 6.007. FBK är just nu tvåa i publikligan i SHL, slaget bara av Frölunda.
Förutom de sportsliga framgångarna och en framskjuten placering i serietabellen, finns det många orsaker till publikuppgången enligt Stefan Larsson.
– Det här är ett jobb som påbörjades för tre år sedan men som nu bär frukt. Vi bjuder på en sportslig underhållning som folk uppskattar med bra fart på isen. Vi har också investerat mycket i våra publikevent i vår arena och i vår kommunikation för att nå ut till både till gamla och nya målgrupper.
LÄS MER: Färjestad slog Växjö i seriefinalen
”Tuff period i januari”
Säsongen är lång och än återstår det 17 hemmamatcher i grundspelet. Utmaningen nu är att få intresset att hålla i sig.
– Vi får fortsätta på den väg vi har slagit in på: paketera produkten och underhållningen. Och att fortsätta spela en bra hockey som är fartfylld och underhållande. Sen är det självklart så att vi kommer in i en tuff period i januari. Vi har åtta hemmamatcher i januari månad men vi har givetvis lite planer för att hålla våra läktare välfyllda då också, säger Stefan Larsson.
LÄS MER: Nyförvärv bakom FBK:s kanonstart