Där planeras förutom bostäder och skolor även butiker och 150 båtplatser. På de gamla landningsbanorna på den nedlagda flygplatsen planeras den nya stadsdelen på en yta på runt 85 hektar.
– Men då ingår också de gröna ytor och natur som vi sparar, säger Per Anders Olsson, stadsbyggnadsarkitekt.
Stadsdelen Jakobsberg ska knytas ihop med centrum och enligt stadsbyggnadsnämndens ordförande har man tänkt mycket på trafiksituationen.
– Vi har en pulsåder, kan man säga, som går igenom området till två broar, en i söder mot Hammarö och en i väster mot Kartberget och så har vi en förbindelse genom Karlstad, säger Erik Nilsson (KD)
”Vi tar ett helhetsgrepp”
Han hoppas på en stadsdel som står färdig om 10-15 år.
– Det kommer att ta ett tag, det är ett stort område, säger han.
– Men jag är väldigt nöjd med att kunna presentera en stadsdel där vi tar ett helhetsgrepp med bostäder, skola och kollektivtrafik. Det är många år sedan en ny stadsdel byggdes i Karlstad, så det är verkligen på tiden, säger han.
Ska förstärka en vall
Men innan det kan bli verklighet måste det saneras efter flygplatsen och byggas en vall mot översvämningar.
– Det är ett område som ligger lågt och har en stor översvämningsrisk. Vi tänker lösa det med en vall, egentligen en befintlig vall som vi förstärker, säger Jenny Karlsson, projektledare på teknik- och fastighetsförvaltningen.
Men varför väljer ni att bygga på ett område med stor översvämningsrisk?
– Det här området ligger väldigt centralt med bra kopplingar och det är ju väldigt fint. Vi pratar mycket om vilka problem vi har här, men vi har också mycket vi kan jobba in och få en kvalitet i området, till exempel närheten till älven, som ju är jättehärlig, säger Jenny Karlsson.