Så ska Torsbyhandlarna matcha e-handeln

Uppdaterad
Publicerad

Näringslivsföreningen i Torsby och Torsby kommun får nu två miljoner kronor till ett handelsprojekt för att hitta vägar att möta e-handeln.

– Näthandeln är en utmaning och vi ska hjälpa lokala butiksägare att utvecklas och ta nästa steg, säger Christian Fryklund som är ordförande i näringslivsföreningen.

Projektet sträcker sig över 2,5 år och tanken är att olika aktiviteter med handlarna ska profilera Torsby som handelsdestination och stärka platsen Torsby kommun som varumärke.

Med en växande e-handel och stora köpcentrum som lockar på andra orter vill Torsbyföretagarna utvecklas för att behålla lokala kunder men också nå fler kunder från till exempel Norge.

För pengarna, 1,8 miljoner kronor, som kommer från EU.s regionalfond, svenska staten och flera värmländska kommuner men som delas ut via Leader Växthus Värmland ska de lokala företagen kunna delta i workshops i varuexponering och butiksskyltning, men även lära sig mer om film, bild och marknadsföring. En person kommer anställas på 50 procent för att samordna projektet.

Vad händer om några år?

– I dag har vi ju en attraktiv handel men det är frågan för vad som händer om två till tre år, och det är det vi måste förebereda oss på – och bli bättre på. Hur hanterar jag min lokala butik, hur exponerar jag saker och ting och framförallt – hur når jag min målgrupp i sociala medier till exempel? säger Christian Fryklund.

Den lokale handlaren Tomas Svedlund som driver en elektronikbutik sedan 28 år tycker att handelsprojektet behövs. Han har själv märkt hur konkurrensen från internet ökat och han har i dag två heltidsanställda jämfört med tre för ett par år sedan.

– Vi har klarat oss ganska bra men det är tufft och vi har fått sämre marginaler och prisbilden har gått ner på varor. Det är tuffare att driva affär i dag än det var för tio år sedan , säger Tomas Svedlund

Vad hoppas du det här projeket ska ge?

– Vi hoppas det ska utveckla centrum och att vi ska bli duktigare i butik, att det ska bli kul att handla i Torsby helt enkelt, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.