Foto: SVT

Så sopsaltas en cykelväg bäst

Uppdaterad
Publicerad

Karlstad kommun har fått pengar för att, tillsammans med VTI ta fram en manual om sopsaltning av cykelvägar.

Karlstad kommun har fått 600 000 kronor av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, till ett nytt projekt om sopsaltning. Tillsammans med statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, ska man ta fram en instruktionsbok för sopsaltning av cykelvägar. Syftet med det är att fler kommuner ska kunna använda sig av sopsaltningsmetoden på bästa möjliga sätt.

Att halkbekämpa genom att sopsalta är en metod som man under flera års tid har använt sig av i Karlstad. När man sopsaltar så sopar man först bort snön och efter det sprider man ut saltlake – salt löst i vatten på vägen. Saltet gör att vägbanan torkar upp och blir torr och fin.

VTI gör undersökningar

Under veckan har personal från VTI varit på plats i Karlstad för att göra olika typer av undersökningar

–  Vi utvärderar effekten av åtgärderna, så vi mäter bland annat friktionen, saltmängden och temperaturen på vägytan och i luften, säger Anna Niska forskningsledare på VTI.

VTI:s forskningsresultat ska tillsammans med Karlstad kommuns kunskap och erfarenhet utgöra grunden för en manual  om sopsaltning som andra kommuner ska kunna använda sig av. Nästa vinter ska den vara klar.

”Det är svårt”

I Karlstad har man sopsaltat sen 2013 och samlat på sig mycket kunskap som man nu alltså ska dela med sig av.

– Det är svårt med halkbekämpning. Det är så många olika parametrar att ta hänsyn till. Både hur det ser ut innan och efter måste vägas in när man ska fatta beslut om vad för insats man ska göra, säger Tomas Stomberg, verksamhetsutvecklare på Karlstad kommun.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.