Sportadministratören Jenny Sjöqvist säger att Årjängstravet har haft en riktigt bra säsong. Foto: SVT

Bra säsong för Årjängstravet trots minskat publikintresse

Uppdaterad
Publicerad

Med fyra tävlingar kvar av säsongen kan Årjängstravet se tillbaka på en bra travsäsong både sportsligt och ekonomiskt.

– Vi har till exempel satsat hårt på att få många norska hästar hit och få en bredare sport och det har vi lyckats bra med, säger Jenny Sjöqvist, sportadministratör vid travbanan.

Men Årjängstravet har ett problem, och det är att publiken på banan minskar. 

Trots ekonomiska och sportsliga vinster har Årjängstravet, precis som hela branschen, problem att locka publik till tävlingarna.

– Det är så generellt att allt mer går mot det digitala, jag tror att man inte kan göra så mycket för att stoppa det, säger Kristian Lindberg, som är travtränare med 13 hästar i träning på Årjängstravet.

Ser ljust på framtiden

Han säger att framtiden ändå ser bra ut för travet i Årjäng.

– Det ser ljust ut. Vi har en ledning som jobbar hårt och marknadsför travet på ett bra sätt. Vi rustar för framtiden, säger han.

Färre åskådare

Vid V75- tävlingarna i somras hoppades ledningen på 12 000 åskådare, men det kom bara 10 200. På måndag är det dags för lunchtrav i Årjäng och då räknar Jenny Sjöqvist med  800, kanske 900 åskådare – betydligt färre än för några år sedan.

– Antalet åskådare minskar men det gör det på alla banor och i alla sporter med TV-sändningar. Vi jobbar aktivt hela tiden för att få till en bättre publiktillströmmning och vi lyckas hyggligt. Vi försöker utveckla saker runt travbanan så det inte bara är trav, utan det ska finnas något för alla, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.