Trots ekonomiska och sportsliga vinster har Årjängstravet, precis som hela branschen, problem att locka publik till tävlingarna.
– Det är så generellt att allt mer går mot det digitala, jag tror att man inte kan göra så mycket för att stoppa det, säger Kristian Lindberg, som är travtränare med 13 hästar i träning på Årjängstravet.
Ser ljust på framtiden
Han säger att framtiden ändå ser bra ut för travet i Årjäng.
– Det ser ljust ut. Vi har en ledning som jobbar hårt och marknadsför travet på ett bra sätt. Vi rustar för framtiden, säger han.
Färre åskådare
Vid V75- tävlingarna i somras hoppades ledningen på 12 000 åskådare, men det kom bara 10 200. På måndag är det dags för lunchtrav i Årjäng och då räknar Jenny Sjöqvist med 800, kanske 900 åskådare – betydligt färre än för några år sedan.
– Antalet åskådare minskar men det gör det på alla banor och i alla sporter med TV-sändningar. Vi jobbar aktivt hela tiden för att få till en bättre publiktillströmmning och vi lyckas hyggligt. Vi försöker utveckla saker runt travbanan så det inte bara är trav, utan det ska finnas något för alla, säger hon.