– Första prioriteringen är just den här sträckan Oslo-Stockholm och för vår del de viktiga bitarna inom Värmland, säger Stina Höök (M), regionråd och ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
Det handlar om jättesatsningen ”Oslo-Stockholm 2.55” där tågen ska gå med en hastighet av 250 kilometer i timmen, med 2,3 miljoner resande per år mellan Stockholm och Oslo. Investeringen beräknas till 63 miljarder – om den blir av.
Från Karlstad skulle en resa med tåg till Oslo ta en timme och 15 minuter, till Stockholm 1 timme och 40 minuter.
– Vi skulle kunna flytta över en miljon flygresenärer till tåget, det är det som skapar stabiliteten i det här projektet, säger Jonas Karlsson, vd för bolaget OSLO-STHLM 2.55
”Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt”
Han hävdar att projektet, trots de enorma investeringskostnaderna, är lönsamt både samhällsekonomiskt och företagsekonomiskt och att det finns privara intressenters som är beredd att satsa.
– Vi har visat att det är lönsamt, vi kallar det för Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt, säger han.
Norges och Sveriges regering i samtal
Planen är att det ska ske en upprustning av de befintliga linjerna Mälarbanan och Värmlandsbanan och utbyggnad med dubbelspår. Dessutom krävs att två nya järnvägslinjer byggs: dels mellan Örebro och Kristinehamn, dels mellan Arvika och Oslo. Man hoppas att den nya banan ska vara helt utbyggd i mitten av 2030-talet.
I Norge vill regeringen nu utreda snabbare järnvägsförbindelse Oslo-Stockholm och har vänt sig till den svenska regeringen för att gå vidare med de planerna.
– Jag skulle bli otroligt besviken om den svenska regeringen svarade och sa att ”vi är inte intresserade”. Det skulle vara att slänga igen dörren i ansiktet på relationerna Sverige-Norge på ett sätt som jag tycker skulle vara helt oansvarigt, säger Jonas Karlsson.