Flickor hade i genomsnitt högre betyg än pojkar i nian 2018 i alla 16 kommuner i Värmland Foto: SVT

Stort betygsgap mellan pojkar och flickor

Publicerad

Kil har den största skillnaden mellan grundskolebetygen för flickor och pojkar där flickorna har nästan 45 procent högre betyg än pojkarna. Det är också i Kil som gapet har ökat mest i Värmland från 2016 till 2018 visar en analys som tidningen Dagens Samhälle har gjort.

I hälften av Värmlands 16 kommuner har gapet mellan pojkars och flickors betyg efter nian ökat 2018 jämfört med två år tidigare. Den största ökningen har skett i Kil med över nio procentenheter och i Filipstad och Eda med nästan åtta procentenheter. Det visar en analys som Dagens Samhälle har gjort av Skolverkets statistik.

Det största gapet 2018 hade Kil där flickorna fick 44,6 procent högre betyg än pojkarna och Eda och Torsby med 24,1 procent.

”Pojkar behöver mer styrning”

– Pojkar är inte sämre på att lära sig, men de behöver mer styrning och tydliga uppgifter, säger forskaren Fredrik Zimmerman till Dagens Samhälle och menar att pojkar missgynnas av att elever numera ska ta allt större eget ansvar för sitt skolarbete.

Dagens Samhälle påpekar också att många asylsökande elever, där de flesta var pojkar som efter en kort tid i Sverige inte blev godkända i så många ämnen, påverkar statistiken.

Stor minskning i Hagfors

Flickorna har högre betyg än pojkarna i alla kommuner i Värmland. Men skillnaden har minskat i åtta kommuner och allra mest i Hagfors. Där minskade gapet från 31,8 procent till 5,4 procent.

De minsta skillnaderna har Storfors med 4,8 procent och Munkfors med 5,2 procent.

Fotnot:  Storfors var den enda kommunen i Värmland där pojkarna hade högre betyg än flickorna i nian 2016 men det svängde alltså över så att flickorna hade högre betyg 2018.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.