Struktur på Engelska skolan

Uppdaterad
Publicerad

På Engelska skolan i Karlstad ställer eleverna upp på led innan lektionen, och tackar artigt läraren efteråt.

Eleverna står stilla i ett led intill NO-salen, svagt småpratandes med varandra i väntan på att läraren, Mrs Luna, ska komma ut och be dem stiga på. Rutinen gäller för alla elever på alla lektioner, alla dagar. Engelska skolans ledord är bland annat ordning och struktur, både i korridorer och i klassrum.

– För det mesta är det läraren som bestämmer i klassrummet, säger Nadja Telson, som går i nian på Engelska skolan i Karlstad.

Skoldisciplin

– Men läraren jobbar med eleverna, så visst, läraren har kommandot, men frågar ändå oss elever vad vi tycker om det här, säger Felicia Wendel, också hon i nionde klass.

Vet vad som gäller

NO- och matteläraren Fiona Luna menar att eleverna vet vad som gäller eftersom alla lärare har samma rutiner i alla klassrum.

– Jag tror det är nyckeln. Vi har väldigt tydliga rutiner både i början och i slutet av lektionen, så att studenterna vet vad som förväntas av dem, säger Fiona Luna, som är NO- och mattelärare.

Det råder en lugn stämning, både i korridorerna och i klassrummet som vi besöker. Där räcker man upp handen när man vill något, sätter sig inte på stolen förrän man har hälsat på läraren, och tackar artigt för lektionen när den är slut.

– Vi har ganska mycket respekt för lärarna, och det har varit så sedan i sexan, säger Nadja Telson.

Pratar utanför

Om någon elev skulle störa lektionen skulle läraren Fiona Luna aldrig säga till eleven inför hela klassen.

-  Jag skulle ta med dem ut till någon plats där det är lugn och ro, och sedan tala med dem om vad som orsakat problemet och vad vi kan göra för att se till att det inte händer igen, säger Fiona Luna.

Värmlandsnytt möter Engelska skolans rektor, Jan Dahlin, inne på kontoret. Han är uppenbart stolt över disciplinen på skolan, och menar att det är bra för barnen att lärarna sätter gränser och ramar.

Hur ser du på risken att ni uppfostrar barn som inte kommer att ifrågasätta auktoriteter utan som bara lär sig att lyda?

– Den är minimal, hävdar jag. Vi talar löpande i det didaktiska arbetet om det här, att även om vi håller på en regel och en struktur utifrån den profil vi har, så måste eleverna lära sig och fostras till att vara frimodiga, självständiga personer, och ifrågasätta, säger Jan Dahlin.

Men hur starkt ifrågasättande kan man vara om det är så tydligt bestämt att det är de vuxna som bestämmer på skolan?

– De vuxna bestämmer bara de yttre ramarna för hur lektionerna ska fungera miljömässigt, men inom ramarna för den strukturen tillhandahåller vi ett pedagogiskt arbete som vilken skola som helst, säger Jan Dahlin.

De fyra eleverna i klass nio som vi träffar på skolan tycker att det är bra med de regler som finns på skolan.

– Det blir en mycket lugnare skolmiljö och man kan koncentrera sig bättre, säger Alma Edborn.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skoldisciplin

Mer i ämnet