Kicki Lundgren ställer ut trottoarprataren precis utanför butiken på Kungsgatan i Kristinehamn, och ställer i ordning allt inför öppning. Hon har ett leende på läpparna, men det kunde lika gärna varit tvärtom. För ett år sedan summerade hon 2016, och det var inget bra år. Då hade hon 22 procent färre betalande kunder än året innan. Men nu verkar det faktiskt som att det har vänt. 2017 ökade kunderna istället med 24 procent.
”Man ska leva länge på detta”
– Jag tycker att julhandeln har gått jättebra i år. Jag är mer än nöjd, får jag lov att säga. Man ska leva länge på detta, säger Kicki Lundgren.
Vad tror du att ökningen beror på?
– Jag tror faktiskt att våra kära invånare har förstått vidden av att handla lokalt. Att man inte kan åka till våra kranskommuner eller näthandla hela tiden, för då kommer vi dö bort helt och hållet, säger hon.
Och bilden bekräftas av centrumföreningen Omtänksamma Kristinehamns ordförande Charlotte Nilsson. Hon driver ett café i Kristinehamns centrum och för egen del fick hon visserligen nöja sig med att minskningen av antalet kunder inte blev så stor som hon väntat sig. December är vanligtvis inte någon stor fikamånad, menar hon. Men upplevelsen från övriga handlare i centrum är ändå svagt positiv när det gäller julhandeln.
”Nu är folk mer medvetna om vad som krävs”
– Jag har varit runt och pratat med de handlare som är i centrum, och det känns som att antingen har de ökat, eller så har de legat still. De har inte sjunkit sedan förra året i alla fall. Utan vi ser kanske en liten ökning, en liten förbättring på julhandeln, säger Charlotte Nilsson.
Vad tror du om framtiden för centrumhandeln i Kristinehamn?
– Jag tror att vi kommer att vända den till en uppåtgående trend igen, för nu är folk mer medvetna om vad som krävs, vad man behöver tänka på, och även att vi behöver samarbeta med kommunen och fastighetsägare för att få ett mer gemytligt centrum, så att vi kan komma fram till vad som krävs för att folk ska handla på stan.