Flygbolaget BMI:s konkurs drabbar såväl krögare som kommun Foto: SVT

Tappar 45 000 mackor i flygkonkursen

Uppdaterad
Publicerad

Idag utsågs en brittisk konkursförvaltare för flygbolaget BMI, som begärde sig i konkurs i helgen. En av de linjer, som bolaget trafikerat är Karlstad-Frankfurt, där trafiken nu är nedlagd.

Det blev knappt fem år för BMI och linjen Karlstad-Frankfurt. Bolaget har trafikerat 25 europeiska städer och har närmare 400 anställda i Storbritannien, Tyskland, Belgien och Sverige. Nu har turerna ställts in och de drabbade försöker summera sina fordringar i det brittiska flygbolaget.

Tappar en tredjedel av intäkterna

– Planet, som åkte härifrån, det hade cirka 45 000 mackor, som följde med, plus att det åkte med väldigt många business class-måltider. Jag har servat ungefär 50 000 om året, säger Kjell Björnstad, krögare på Bistro Airport på Karlstads flygplats.

Krögaren Kjell Björnstad på Bistro Airport förlorar stort på BMI:s konkurs. Foto: SVT

Konkursen innebär att han tappar ungefär en tredjedel av sina intäkter.

 -  Jag måste göra ändringar i personalstyrkan på bistron. Nu är flygbolaget skyldigt mig ungefär 250 000 kronor. Det motsvarar lite mer än två månader, förklarar Kjell Björnstad.

Förutom flygplatsbistron drabbas bland andra Karlstads kommun. Avtalet mellan kommunen och BMI förlängdes vid nyår, men kommunens ersättning till BMI betalas ut månadsvis så fordringarna beräknas stanna vid en knapp miljon kronor.

Söker nytt flygbolag

Enligt flygplatschefen Hans Wennerholm är sökandet redan i gång efter ett nytt bolag som kan flyga på sträckan Karlstad-Jönköping-Frankfurt. Men ett nytt bolag behöver inte betyda att affärerna blir som förr.

– Ja, det vet vi ju inte. Det beror ju på hur det bolaget har sin cateringverksamhet. Det bygger mycket på att de beställer av mig och inte köper skräp ifrån Tyskland, säger Kjell Björnstad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.