Prisläget på den svenska kronan och flygskam kan vara tänkbara anledningar till att campingnätterna ökar. Foto: SVT/Årjängs campingVisa alla (2)
Visa alla (2)

Toppnoteringar för campingarna 2018 – glamping en växande trend

Publicerad

Förra sommaren gav nya rekordsiffror för campandet. Siffror från SCB visar på en ökning av antalet gästnätter med två procent från 2017. På Sommarviks camping i Årjäng har man märkt av en ökning även denna sommar.
– Sommarens bokningar började komma in redan i januari, berättar campingens platschef Amanda Thorell.

2018 var en milstolpe för campingarna runt om i landet, med en total beläggning på mer än 16 miljoner gästnätter enligt SCB, vilket innebär en ökning med två procent från 2017.

På Årjängs camping har man under den här sommaren också märkt av ett ökat intresse när man ökade beläggningen med tio procent jämfört med 2018. De flesta av besökarna, hela 80 procent, är norrmän.

– Ryktet sprider sig bland de som varit här. Sedan tror jag att prisläget på den svenska kronan och kanske lite flygskam också gör att fler väljer camping på närmare håll, säger Amanda Thorell, platschef på Årjängs camping.

Stort intresse för lyxcamping

Men det är inte bara traditionella tält, husbilar och stugor som gäller för campare i Sverige, utan också en mer lyxig variant av boende, så kallad glamping.

Martin Juhos på SCR, Svensk Campings branschorgansiation, menar att konceptet har funnits ett par år och att det kommer att öka.

– Gästerna efterfrågar det och glamping växer stort i Europa. Det är inte en volymprodukt i Sverige, men glampingboenden bokas tidigt, säger han.

Glamping är något som Sommarvik har testat i år, och planen är att utöka verksamhet under sommaren som kommer.

Starta klippet ovan för att höra platschefen berätta om konceptet lyxcamping och hur intresset har varit under sommaren.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer