Universitetets nya kampanj rör upp känslor

Publicerad

Klimatfixare, trolljägare, patriakatkrossare eller landsbygdshjälte.

Det är några av rubrikerna i Karlstads universitets nya kampanj ”Välj din väg” som har rört upp känslor i sociala medier.

Utbildningarna finns dock inte på riktigt.

– Vi har fått blandade reaktioner, säger kommunikationschefen Marie Rosenlind Nordensson.

Karlstads universitets nya kampanj för att rekrytera nya studenter sjösattes under den gångna veckan och det tog inte många timmar innan arga inlägg dök upp på sociala medier.

Ett stort antal personer är upprörda över de nya kurserna som kan sökas till nästa termin och somliga går så långt som att de anser att lärosätet bör läggas ner omgående.

Men utbildningarna eller yrkena finns inte på riktigt, något som också framgår i texten som universitetet har publicerat på sin hemsida.

Lekfull kampanj

Klickar man exempelvis på rubriken ”Klimatfixare” länkas man vidare till en sida där det går att söka in till utbildningar som civilingenjör i energi- och miljöteknik, biologiprogrammet eller samhällsanalytiker.

– Vi har fokuserat på vad man kan åstadkomma med sina kunskaper från en högre utbildning och lyssnat in vad unga vuxna, målgruppen, är intresserad av. Utifrån det har vi skapat en lekfull kampanj, säger kommunikationschefen Marie Rosenlind Nordensson.

Se Marie Rosenlind Nordensson förklara kampanjen ytterligare i klippet här ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.