– Det är stora bekymmer för oss och framförallt för våra kunder, säger Vänerhamns vd Göran Lidström.
Ett 15-tal fartyg på väg till någon av Vänerhamns hamnar i Vänern ligger utanför Göteborg och väntar på att farleden ska öppna.
Göran Lindström säger att de tagit in extrapersonal just den här veckan för lastning och lossning i hamnarna och att det nu innebär stora kostnader för företaget samtidigt som det finns risk att kunder tappar förtroende för Vänersjöfarten.
– Vi kan ju tycka att planeringen och samordningen kan skötas bättre, säger han.
Sprängning gick fel
Christer Niland, vid trafikkontoret i Göteborg, förklarar att leden är stängd på grund av en sprängning som gick fel i samband med rivningen av Götaälvbron.
Det innebär att det ligger betongrester på botten efter sprängningen av brofästena.
– Det innebär allvarliga konsekvenser för sjötrafiken eftersom det inte alls går att trafikera älven nu, säger han.
Återkommande problem
Enligt Göran Lidström är det ett återkommande problem att det är stopp i farleden. Mellan 2014 och 2020 har det varit stopp i farleden i Göta älv mot Vänern 35 dagar om året, enligt en rapport från Sjöfartsverket.
– Det skulle inte accepteras om det var på järnväg eller på E18, säger Göran Lidström.
När farleden kan öppnas för trafik är ännu oklart.