Foto: SVT

Väntad fördubbling av el- och elhybridbilar

Uppdaterad
Publicerad

Antalet el- och elhybridbilar ökade med 16 procent i Värmland under 2018, men utgör ändå bara 0,47 procent av länets personbilar, enligt Power Circle. Nu spås en fördubbling på några år.

Christer Andersson i Karlstad är en av många som tar steget och satsar på laddbar bil.

– Efter den här sommaren kände jag att jag behövde ta ett kliv i klimatfrågan, säger Christer Andersson.

Och han är inte ensam om sitt val. Enligt elkraftbranchens intresseorganisation Power Circle finns idag 765 el- och elhybridbilar i länet. Om två år spås antalet ha mer än fördubblats till 1 739.

Christer Andersson i Karlstad väntar på att få sin nya bil en elhybrid levererad, men redan i höstas ordnade han med laddbox. 

– Jag räknar med lägre förbrukning för mina transporter när jag köper en laddhybrid, så jag tror att det ska gå med ekonomisk vinst med den körning jag har, säger Christer Andersson.

De som vill skaffa elbil har blivit varse hur snabbt svensk miljöpolitik svänger just nu. Christer Andersson hann precis dra nytta av laddboxbidraget innan det försvann vid årsskiftet och han tror att många som ska köpa bil vill se en tydligare politisk riktning.

– Det är svårt att veta vilka regler vi har med den regeringssituation vi har nu och det kan vara svårt att veta när och hur man ska satsa.

Klimatbonus

Du kan få bonus om du har köpt och ställt på en klimatbonusbil efter den 30 juni 2018 och före den 1 januari 2021. Observera att för en leasingbil är det leasinggivaren som anses vara ägare och har möjlighet att få bonus. Förutsättningarna är att bilen.

Den 1 juli 2018 tas den femåriga befrielsen från fordonskatt för miljöbilar bort och supermiljöbilspremien ersätts av en bonus för bilar med mycket låga utsläpp. För bilar med noll-utsläpp är den högsta bonusen 60 000 kronor.

  • inte har varit påställd tidigare, vare sig i Sverige eller utomlands
  • är en personbil klass I eller II (husbilar), lätt lastbil eller lätt buss
  • är typgodkänd enligt 3 kap. fordonsförordningen (2009:211)
  • uppfyller utsläppskraven för Euro 5 eller Euro 6
  • enligt uppgift i vägtrafikregistret släpper ut högst 60 gram koldioxid per kilometer eller kan drivas med annat gasbränsle än gasol, till exempel med vätgas, metangas eller gengas
  • vid utbetalningstillfället inte har bytt ägare, avregistrerats eller förändrats så att den inte längre uppfyller de tekniska kraven.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.