Ett ultralätt plan väger mindre och undgår därmed vissa delar av regelverket som gäller för tyngre plan. I de flesta fall är det Kungliga svenska aeorklubben, KSAK, en paraplyorganisation för landets motorflygklubbar, som utreder olyckor med sådana plan.
Nu ska haverikommissionen utreda vem som ska utreda.
– För att vi ska utreda ultralätt flygplan måste det finnas särskilda orsaker, som systematiska brister ur säkerhetssynpunkt, till exempel, säger Helene Magnusson.
”Ser att det händer”
Hittills i år har 36 händelser och olyckor med ultralätta plan rapporterats in till haverikommissionen. Av dessa var två dödsolyckor.
– Vi ser ju att det händer och på senare tid har vi haft åtminstone tre allvarliga olyckor med den här typen av flygplan, säger Helene Magnusson.
”Helt andra resurser”
KSAK:s generalsekreterare, Lars-Christer Andersson, hoppas att utredningen landar på haverikommissionens bord.
– De har helt andra resurser, säger han.
Beslutet om vem som ska utreda olyckan väntas inom de närmsta dagarna.