De värmländska järnvägarna håller inte måttet. Hör Kenneth Svensson, gruppchef vid Green Cargo i Värmland, berätta om vilka bekymmer det har gett dem och deras kunder. Foto: SVT

Värmlands järnvägar så dåliga att godståg ställs in

Publicerad

De värmländska järnvägarna håller inte måttet. Värmlandsbanan till exempel är i så dåligt skick att godståg har fått ställas in då de inte fått plats på linjen. Kenneth Svensson, gruppchef vid Green Cargo i Värmland, säger att det inneburit bekymmer för dem och för deras kunder.

– Vi har under lång tid haft eftersatt underhåll från Trafikverket. När trafiken ökat har inte antalet mötesspår, dubbelspår eller godsspår ökat utan tvärtom har det minskat, säger Kenneth Svensson.

Det innebär att bolaget inte kan köra det antal tåg de önskar.

– Vi får inte de tåglägen vi söker hos Trafikverket. Det är stopp helt enkelt, säger han.

Värmlandsbanan ska rustas

Värmlandsbanan mellan Laxå och Charlottenberg är landet hårdast trafikerade järnväg med enkelspår. Den ska rustas upp och på sikt är tanken att det ska vara dubbelspår på sträckan.

– Det är en förutsättning för att vi ska kunna få den trafikvolymen som vi behöver med genomgående trafik till Norge, säger han.

Infrastrukturminister, Tomas Eneroth, lovar rekordstora satsningar på järnvägen.

– Vi gör nu den största järnvägssatsningen i modern tid, säger han.

Inget svar om Oslo-Stockholm 2.55

Men om mångmiljardsatsningen Oslo-Stockholm 2.55 blir av eller ej kan inte ministern svara på.

– Det är lite för tidigt att uttala sig om eftersom det finns många stora tågsatsningar som behöver investeras i, säger han.

Lars Yngström, som driver Tågab i Kristinehamn välkomnar en storsatsning på tåget.

– Ja helt enkelt för att det är nödvändigt. Järnvägen är inte med i matchen i dag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.