Siffrorna visar på samma låga trend som tidigare år, där det låga förtroendet för vården och orimligt långa väntetider ligger långt under rikssnittet. Marianne Utterdahl är inte förvånad över siffrorna men menar att Region Värmland jobbar för att vända den negativa trenden.
Hälso- och sjukvårdsrapporten som Sveriges kommuner och Landsting tar fram årligen baseras på telefon och webbenkäter. Årets rapport är baserad på 41 000 svarande enkäter från 2018.
– Vi tar krafttag emot det, men det är ingen quick fix utan en förändringsprocess, säger hon.
Förändringsprocessen hon hänvisar till är en omorganisation på chefsnivå, nya telefonsystem och att rekrytera läkare för att undkomma hyrläkarna och kostnaderna som det medför. Men det är svårt att rekrytera läkare i den takt som det behövs, vilket enligt henne kan vara anledningen till missnöjet med exempelvis väntetiderna.
– Men jag tror vi kommer se skillnad i rapporten som kommer nästa år.