Vill stoppa buskörning på sjöis

Uppdaterad
Publicerad

På sjön Töck strax norr om Töcksfors har norsk isracing i över två hundra kilometer i timmen på helgerna retat upp såväl de boende runt sjön och kommunalrådet.

-Det här som har uppkommit nu att man kör i tvåhundra knyck är helt vansinnigt. Det är trist att de sabbar för vår befolkning. Vi har haft folk som har kört på isen i årtionden och skött det där och man har kunnat åka skidor, fiska och grilla korv samtidigt och nu känner folk att man inte törs gå ut på isen, säger Daniel Schützer (S), kommunalråd i Årjäng.

Dimma av avgaser

På helgerna samlas ibland uppemot 40 bilar som kör på isen på den lilla sjön. Iskörningen på Töck är inget nytt fenomen men enligt boende i området så har det blivit värre och avgaserna ligger som en dimma över sjön på helgerna.

Tidigare i veckan låg det ute ett klipp på Facebook på en bil som körde i 222 kilometer i timmen på isen. Det togs bort efter att polisen fått flera anmälningar om buskörning. På onsdagen hade kommunalrådet möte med polisen.

Vill inte tvingas av isen

-Vi har full samsyn. Vi vill inte att den lokala befolkningen ska tvingas av isen. Vi kan inte ha folk som sitter och kör i 200 kilometer i timmen, säger Daniel Schützer (S).

Klagomålen från de som bor vid sjön är många, framförallt på ljudet och nedsmutsningen. Sjön används för iskörning av töcksforsbor också och det plogas en slinga. Ett av de norska teamen som var på plats och körde i helgen var Buldre racingteam. De hävdar att de blivit inbjudna.

– Vi fick höra av andra som kört på sjön att det fanns tillstånd. Vi vill inte skapa irritation utan det här handlar om en missuppfattning, säger Tomas Borgenholt som kör för norska Buldre Racingteam.

Det är en beskrivning som Schützer inte ger mycket för.

-Jag undrar var de ljög ihop den historien för det stämmer inte nånting.

Förbud i Norge

I Norge är det förbjudet att köra på sjöis men i Sverige är det tillåtet. Is räknas som terrängkörning med en hastighetsbegränsning på 70 kilometer i timmen. Kör man för fort kan det bli böter.

Polis och kommunen kommer nu att jobba vidare för att få stopp på den norska buskörningen

-Polisen ska ta en förnyad kontakt med tullen och vi ska ha en ökad polisiär närvaro. Sen ska vi från kommunen fortsätta arbetet med att få till en regeländring med länsstyrelsen, förklarar Daniel Schützer.

 Vad är det för regeländring ni hoppas på?

-Kommuner kan gå in och göra ändringar i terrängkörningslagen och det är det som vi ska pratat med länsstyrelsen om.

Vad finns det för möjligheter tror du att få till den ändringen?

-Jag har stort hopp om det. Jag tror länsstyrelsen har full förståelse att vi behöver göra något åt den här situationen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.