Foto: SVT

100 nya biljobb till Trollhättan

Uppdaterad
Publicerad

Elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan har gjort klart med ytterligare en kinesisk samarbetspartner. Den här gången gäller det den globala bilkoncernen Dongfeng. Ett samarbete som direkt väntas ge nya jobb i Trollhättan.

Det har ryktats under lång tid och på måndagen kom bekräftelsen. Samarbetet mellan kinesiska biljätten Dongfeng och Nevs har pågått i hemlighet i över ett år. Nu har det lett fram till ett avtal om att utveckla bilar tillsammans. Eller som Nevs beskriver det, ”ett långsiktigt strategiskt samarbete kring fordonsutveckling, inköp och distribution”.

–  Vi är stolta över det. Rent konkret innebär det att vi gemensamt kommer att jobba med produktutveckling, säger Mattias Bergman, vd på Nevs.

Avtalet innebär att Nevs och Dongfeng delar på kostnader och får tillgång till partners och teknologi som de inte haft tidigare.

– Vi tror på en win-win, vi båda tjänar på samarbetet.

100 nya jobb i Trollhättan

Sedan Nevs i våras kom ur sin rekonstruktion och skrev av skulder på cirka 300 miljoner kronor till sina fordringsägare så har de presenterat nya kinesiska partners på löpande band. Det handlar om hamnstaden Tianjin, Bank of China och olika kinesiska it-företag. Nu alltså även Dongfeng som med sina 176 000 anställda är Kinas tredje största fordonstillverkare. Sedan tidigare deläger Dongfeng bland annat Peuget/Citroen och samarbetar Honda och AB Volvo på lastbilssidan.

Nevs lägger därmed allt fler byggsstenar för att bilproduktion och fler jobb åter ska bli aktuellt i Trollhättan.

– Vi har under sommaren godkänt rekrytering av ungefär 100 ingenjörer och vi kommer att öka takten i vår rekrytering. Primärt i produktutveckling men gradvis inom alla delar av vår verksamhet så det positivt för oss i Trollhättan, säger Mattias Bergman.

Räcker pengarna?

Men det finns fortfarande ett antal frågor som förblir obesvarade. En av dem är när biltillverkningen som stått still i över ett år kan komma igång. En annan om Nevs åter kommer få använda varumärket Saab vars rättigheter innehas av försvarskoncernen Saab. Och räcker verkligen pengarna? Att utveckla en ny elbil kostar åtskilliga miljarder och tidigare har Mattias Bergman sagt att Nevs behöver en ny finansiellt stark majoritestägare. Den tilltänkta huvudägare som presenterades, men inte namngavs, i december är inte längre aktuell. Där har avtalstiden löpt ut.

– Det är inte längre avgörande för oss. Vi har starka ägare som varit med länge, vi har nya ägare som kommit in och att vi nu har det här industriella partnerskapet gör att vi inte är i samma behov av en ny huvudägare som vi var för ett år sedan, säger Mattias Bergman.

Fakta: Nevs

Nevs (National Electric Vehicle Sweden) köpte det mesta av konkursboet efter Saab Automobile sommaren 2012.

Planen är att tillverka eldrivna Saab-bilar. Hittills har man dock bara byggt några hundra bensindrivna Saabar.

Produktionen stoppades i maj 2014, när pengarna sinade och företaget sattes i rekonstruktion i augusti 2014.

Rekonstruktionen avslutades i april efter en ackordsuppgörelse, som innebar att skulder på drygt 300 miljoner kronor till leverantörerna skrevs av.

Därefter har Nevs presenterat samarbeten med bland andra staden Tianjin, IT-bolaget SRIT och Bank of China.

Nevs har cirka 350 anställda, och ska rekrytera 100 till.

Nevs uppger att man fortfarande har en dialog med försvarskoncernen Saab om rätten att använda varumärket Saab, som försvarskoncernen äger.

Källa: Nevs, TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.