2019 beslutade Försvarets Materielverk, FMV, att GKN Aerospace i Trollhättan skulle bli ansvariga för att kunna ge för tekniskt stöd och underhåll av motorn till det nya stridsflygplanet JAS 39 Gripen E. En kompetens man haft på platsen sedan 1985 för föregångaren JAS 39 Gripen.
De första stridsflygplanen av den nya modellen ska enligt tillverkaren Saab kunna vara i bruk senare i år.
Mer digitalt
I provanläggningen i Trollhättan kommer man till exempel kunna säkerställa ändringar som föreslås göras av motorn. Man kommer också ha möjlighet att ta in motorer som inte fungerar optimalt för att göra felsökningar.
Vad är den största skillnaden på de här 37 åren, den nya motorn jämfört med den gamla?
– Den största skillnaden är nog att digitaliseringen i dag är mycket större. Sedan är det nya material sedan den förra generationen utvecklades vilket gör att den är lite modernare, säger Stefan Oscarsson, ansvarig för rymd- och militärverksamheten på företaget
”Stärkt förmåga”
Enligt Göran Mårtensson, generaldirektör på FMV, är uppstarten av den nya motorn i provriggen i Trollhättan inte bara viktig för utvecklingen av den aktuella flygplansmodellen. Han drar också paralleller till FMV:s del i det politisk satta målet att öka Sveriges militära förmåga.
– Det vi testat här i dag är en satsning för att stärka förmågan i Sverige, och det är ett viktigt steg.