Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur den nya provriggen ser ut – och hur det såg ut när den senaste invigdes, för 37 år sedan. Foto: SVT

37 år sedan sist – nu är nya ”Gripen-motorn” på plats

Publicerad

De nya stridsplanen JAS 39 Gripen E ska vara i bruk senare i år – men redan nu är nästa generation av stridsflygplansmotor på plats i Trollhättan.

– Det känns stort, säger Göran Mårtensson, generaldirektör på FMV.

2019 beslutade Försvarets Materielverk, FMV, att GKN Aerospace i Trollhättan skulle bli ansvariga för att kunna ge för tekniskt stöd och underhåll av motorn till det nya stridsflygplanet JAS 39 Gripen E. En kompetens man haft på platsen sedan 1985 för föregångaren JAS 39 Gripen.

De första stridsflygplanen av den nya modellen ska enligt tillverkaren Saab kunna vara i bruk senare i år.

Mer digitalt

I provanläggningen i Trollhättan kommer man till exempel kunna säkerställa ändringar som föreslås göras av motorn. Man kommer också ha möjlighet att ta in motorer som inte fungerar optimalt för att göra felsökningar.

Vad är den största skillnaden på de här 37 åren, den nya motorn jämfört med den gamla?

– Den största skillnaden är nog att digitaliseringen i dag är mycket större. Sedan är det nya material sedan den förra generationen utvecklades vilket gör att den är lite modernare, säger Stefan Oscarsson, ansvarig för rymd- och militärverksamheten på företaget

”Stärkt förmåga”

Enligt Göran Mårtensson, generaldirektör på FMV, är uppstarten av den nya motorn i provriggen i Trollhättan inte bara viktig för utvecklingen av den aktuella flygplansmodellen. Han drar också paralleller till FMV:s del i det politisk satta målet att öka Sveriges militära förmåga.

– Det vi testat här i dag är en satsning för att stärka förmågan i Sverige, och det är ett viktigt steg. 

Så jobbar GKN med JAS 39 Gripen E

GKN Aerospace Sweden AB i Trollhättan har i dag ansvaret för motorn till JAS 39 Gripen C/D, kallad RM12. Företaget har ca 2 000 personer anställda, varav cirka 200 arbetar med att säkerställa luftvärdighet, tillgänglighet och en låg underhållskostnad för både Sveriges Flygvapen och exportkunderna i Tjeckien, Ungern, Thailand och Sydafrika.

RM16 är Sveriges benämning på motorn i nya JAS 39 Gripen E. Grundmotorn som benämns F414-GE-39E kommer från GE Aerospace där den används i stridsflygplanet F-18 E/F Super Hornet.

Källa: GKN

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.