Enligt Göteborgs Spårvägar sker många spårvagnsolyckor på grund av bilister som fokuserar på annat än trafiken. Foto: SVT

500 spårvagnsolyckor per år

Publicerad

Det sker omkring 500 olyckor per år i Göteborg där spårvagnar är inblandade och omkring 100 skadas. Nu senast i Frölunda i onsdags då två spårvagnar krockade och nio skadades, varav en allvarligt.

När det gäller spårvagnstrafiken så inträffar det omkring 500 olyckor per år och runt 100 personer

skadas. Det handlar bland annat om kollisioner mellan spårvagnar, påkörningar av andra fordon och fallolyckor inne i vagnarna.  Personpåkörningar är däremot ovanligare, tre har omkommit under dom senaste fem åren.

Många ombyggnationer

– Varje olycka som sker är ju en olycka för mycket och vi gör allt som står i vår makt för att förhindra de här olyckorna, säger Sanna Thomassen, säkerhetschef Göteborgs spårvägar.

Enligt henne beror det höga antalet olyckor och skadade på komplexiteten i staden. Att det pågår många ombyggnationer och att skyltningen förändras på grund av det, vilket gör det svårt för bilister att hitta och veta var de befinner sig. Dessutom går allt fler med en mobiltelefon i handen och är därför inte lika uppmärksam på spårvagnarna.

Spårvagnar kolliderade

Den senaste i raden av spårvagnsolyckor i Göteborg, inträffade i Frölunda tidigare i veckan, där två vagnar krockade och nio personer skadades. Samma antal personer skadades även i spårvagnsolyckan vid hållplatsen i Nordstan för ganska precis ett år sen. Även där var det tv

å spårvagnar som kolliderade. Och för tre år sedan skadades sjutton personer då en spårvagn krockade med en buss i Gamlestan i Göteborg.

Vad gör ni för att stoppa det här?

– Vi tittar på utsatta platser och ser om vi kan bygga bort problemen och vi gör informationskampanjer tillsammans med Västtrafik för att nå ut till resenärerna och vi satsar på utbildning av personalen, säger Sanna Thomassen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.